brontekst van voorbeeldvertaling - klik op Engelse vlag voor Engelse vertaling
Wereldwijde distributie van fotoboek over armoede in ontwikkelingslanden met U2-songtekst
Geplande lancering: 21 september 2004
Fotograaf/regisseur Sander Veeneman (41) heeft tussen zijn commerciele foto- en filmopdrachten door, meer dan 10 jaar lang gefotografeerd in veel ontwikkelingslanden in Latijns-Amerika, Afrika en Azie. Zijn schokkende ervaringen en visuele getuigenissen mondde uit in tientallen publicaties over onderwerpen als aids, kinderarbeid, honger, vluchtelingen, oorlog en onderdrukking. Veeneman’s betrokkenheid is ook waarschijnlijk één van de redenen waarom de Nederlandse regering hem een paar jaar geleden heeft uitgekozen om Nelson Mandela te ontmoeten en te portretteren. Uiteindelijk leidde al zijn ervaringen tot een recentelijke verwezenlijking van een nieuwe mondiale fotocampagne.
Het idee is ontluisterend eenvoudig; een klein formaat fotoboek, met indringende portretten van mensen die wereldwijd leven onder moeilijke omstandigheden, wordt in september 2004 verstuurd door TPG Post naar 25.000 mensen met grote verantwoordelijkheden in deze wereld. Het zijn de presidenten, parlementsleden, ministers, captains of industry, religieuze leiders, monarchen, de ‘Forbes-500’ en toonaangevende journalisten van persagentschappen en tv-stations in alle 190 landen van de Verenigde Naties. Zij krijgen het boek persoonlijk op naam toegestuurd.
Op deze onverwachte manier worden zij indringend opgeroepen aan de vooravond van deAlgemene Vergadering van de VN in New York, 21 september a.s., zich extra in te zettenvoor de structurele armoedebestijding en zich te houden aan de gemaakte afspraken in 2000, de Millennium Goals.
Het confronterende van het kleine boekje, dat precies in een colbertzak past, is de combinatie van de aangrijpende zwartwit beelden van Veeneman met dwars over de foto’s heen de U2 songtekst “Miss Sarajevo”. Bono heeft hiervoor bij hoge uitzondering wereldwijde toestemming gegeven.
De Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties Kofi Annan heeft inmiddels de dummy van dit boek in handen gekregen en roemde het als “the power of an individual”. Hij wacht opeen concreet verzoek om de uiteindelijke lancering in NY extra allure te geven. Ook de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de VN Ruud Lubbers onderstreept het belang van deze afwijkende confrontatievorm en noemt het boek “een teken van hoop”.
Het is het idee om het grote publiek ook te bereiken door het boek als ‘magazine’ (exacte kopie van boek, op dunner papier gedrukt) mee te sturen met weekbladen wereldwijd. In Nederland is er tot nu toe de garantie dat bladen als Libelle (oplage 700.000), Nieuwe Revu (150.000), Leerkracht (65.000) en Onze Wereld (20.000) het boekje gaan meesturen met hun totale oplagen. Deze bladen hebben alleen al een bereik van 4,1 miljoen lezers!
En, het is ook voor het eerst in de 70-jarige geschiedenis van de Libelle dat de lezers zo geconfronteerd zullen worden met onrecht en armoede. Naast verspreiding via weekbladen is het ook de bedoeling dat het ‘magazine’ op de dag van lancering gedistribueerd gaat worden via diverse boekhandels, hulporganisaties en bedrijven. Hierdoor ontstaat een gigantische ‘olievlek’. Nog nooit is een bewustwordingscampagne op zo’n grote en confronterende wijze ooit in Nederland gelanceerd.